fbpx
Debat

#JegErAlternativet. Og bliver ved.

Læserbrev.

Indledning

“I am apt to suspect the Negroes, and in general all other species of men to be naturally inferior to the whites. There never was any civilized nation of any other complection than white, nor even any individual eminent in action or speculation.” David Hume (skotsk filosof 1711-1776)

“Kurz zusammengefasst nochmals die prägnantesten Aussagen: Die Rangordnung der Menschen ist klar geregelt, die Weißen sind ganz oben angesiedelt (VvRM 02, 441-21), die Furchtsamkeit macht sie zu sklavischen Unterthanen (Neger) und sie leiden lieber Not als zu arbeiten (PG 09, 316-18), amerikanische Ureinwohner und Schwarze können sich nicht selbst regieren und Letzte sind geborene Sklaven (HN 15, 878-14), die Religion der Indianer besteht aus Fratzen (GSE 02, 252-19f), das Gefühl der Schwarzen reicht über (271 Ebd. 433 272 Ebd. 58. 273 Ebd. 2 159) das Läppische nicht hinaus (GSE 02, 253-1f) und sie sind so geschwätzig, dass sie mit Prügeln auseinandergejagt werden müssen (GSE 02, 252-19), die „Wilden“ haben kaum Gefühl für das Schöne in der Moral und eine außerordentliche Fühllosigkeit begleitet sie (GSE 02, 254-2f), die Schwarzen sind dumm, weil sie schwarz sind (GSE 02, 255-02). „Sie bringen es niemals bis zu abstrakten Begriffen, …“ gemeint sind die Hindus, (V-Anth 25,2, 1187f), alle Rassen werden ausgerottet und es ist nicht gut, wenn sich Indianer mit Weißen vermischen (HN 15, 878-19), überhaupt sollen sich die Rassen nicht mischen, weil Gut und Böse vermischt würden (VvRM 02, 431-22).

Leutgöb 2015, 159“ Immanuel Kant (tysk filosof 1724-1804)

Til selve sagen

Helt fra starten har pressen været efter Alternativet, hvilket selvfølgelig er i orden, men det er ikke i orden, at journalister jagter Alternativets økonomiske dagsorden, når de ikke er i stand til at forstå, at noget kan være anderledes. Jeg har hørt journalister stille spørgsmål, der klart viste, at de ikke var i stand til at tænke anderledes, hvilket netop vidner om et paradigmeskifte. Et paradigmeskifte har et helt andet udgangspunkt end de traditionelle bøger og teorier. Den første reaktion er derfor, at det er forkert, urealistisk, og det skal latterliggøres og tilbagevises. Einstein oplevede det samme med sin relativitetsteori. Galileo Galilei oplevede det samme relateret til Kristendommen, han måtte afsværge det, der nu er en almindelig opfattelse af rummet omkring jorden. Luther oplevede, at hans revolutionære kristendomsopfattelse kunne få grobund, men var det kommet blot nogle få år tidligere, så havde ”Kristendommen” sikkert dømt ham til døden.

Dette blot nogle få eksempler på, at det kan være vanskeligt at bryde konsensus.

Den traditionelle økonomiske konsensus bygger på Adam Smith, grundlæggeren af den økonomiske liberalisme, der udarbejdede den i 1700-tallet. Konstruktionen er senere blevet omskrevet af bl.a. John Maynard Keynes, men det grundlæggende i den økonomiske struktur er menneskets griskhed og absolut ikke altruisme. Ifølge Adam Smith er det enkelte individ ude efter at maksimere sin egen interesse.

Når Alternativet således kommer med en ny politik om økonomi, miljø, social, etc. opfattelse, vækker det til protest især hos konservative og fastlåste i det nuværende paradigme. Ikke mindst fremkælder tilstanden af angst for det ukendte.

Det vækker ikke undren, at andre partier og pressen er imod Alternativet. Alternativets politiske dagsorden er det tætteste man kommer på et paradigmeskift i dansk politik.

Et tydeligt bevis på nødvendigheden og vigtigheden af Alternativet er pressens evige jagt på små uregelmæssigheder. En vigtig del af det er selvfølgelig at Alternativets medlemmer får sig fremstillet som mere eller mindre puritanske, hvilket betyder en stor sårbarhed overfor angreb, der egentlig ikke har nogen betydning for Alternativets idéer og politik, men dominerer billedet. Hvilket fører os tilbage til indledningen. Hvad har Alternativet med Kants racisme at gøre? Alternativets teorier og politik, der kendetegner den nye nødvendige paradigme, gøres ikke mindre gode på grund af de ubetydelige (i det store perspektiv) uregelmæssigheder. Netop som Kants grundlæggende kritiske filosofi og moralteori ikke er smittet af racisme. Tværtimod blev Kants moralfilosofi brugt som en fornuftig forståelsesramme, hvorfra en stor del af vores kristne moralske kultur har fået sine værdier. Selvfølgelig er det vigtigt at lægge mærke til, snakke om og eventuelt stoppe de aspekter af Kants værker, der afspejler, opmuntrer eller påvirker vores forståelse om racisme. Men at anklage Kant om racisme har ikke undermineret hans filosofiske værkers potentialitet. Kant og Hume er med god grund til at finde på enhver universitets pensumlitteratur i hele verden.

Alternativet er mere end dets stiftere, medlemmer, sympatisanter, fjender eller bare indifferente. Alternativet er det nye paradigme som banker på døren. Om den åbnes snart eller senere, hurtigt eller langsommere er sådan set ikke så vigtigt. Men én ting er sikkert: den kommer til at åbne sig. Intet og ingen kan forhindre det. De medlemmer som forlader Alternativet har aldrig virkelig forstået det. Andre til gengæld forstår det mere og mere. Både i Danmark og i resten af verden. Én ting skal være klar: Alternativet ikke sker kun i Danmark. I hele Europa og USA findes der bevidstgjorte, nytænkende og modige mennesker, der tilslutter sig de progressive kræfter. Disse vil simpelthen i bund og grund to ting: at vi redde os selv fra klimaforandringernes konsekvenser, og at det gode liv skulle berøre de fleste mennesker, ikke de færreste som nu er tilfældet.

Derfor er jeg Alternativet. Og bliver ved.

Ecaterina Pedersen, Alternativet Fredericia
(Læserbrevene her på siden – er indsenders egen holdning, Fredericia.nu er kun udgiver som platform)

Facebook kommentarer
Vi er til at for hjælpe hinanden
Vis mere
Back to top button
Close
X